Færre tømmermænd i 2018

Nytårsaften er, for de fleste, lig med fest og farver! Vi spiser god mad, fyrrer krudt af og danser natten lang med vores nærmeste! For det meste ender det ud med, at vi dagen efter ligger og spørger os selv, hvorfor man åbnede den ekstra flaske champagne, præcis ligesom sidste år. Hovedet dunker, du er træt og svimmel og har slet ikke lyst til at spise noget. Vi har allerede ondt af dig (og os selv), og har derfor samlet nogle gode værktøjer, så kan rense 2017-tømmermændende ud!

Kom ikke for sent i seng. Det lyder måske kedeligt, men en stor del af tømmermændene kan skyldes for lidt søvn. Så her har du mulighed for at forebygge.

Drik rigeligt. Vi ved alle sammen, at det er vigtigt at drikke vand, men langt fra de fleste ved hvor vigtigt det er, når man har slemme tømmermænd. Alkohol har en dehydrerende effekt på din krop og derfor er det specielt vigtigt at få rigeligt med vand dagen derpå! Du kan evt. supplere med
kokosvand, da det indeholder natrium og kalium, der bidrager til rehydrering af kroppen i forbindelse med træning eller anden fysisk aktivitet som f.eks. dans på bordene. Du kan også  med fordel prøve at lave den Dagen-der-på smoothie vi har sammensat til din i denne uge. Du kan købe forskellige varianter af kokosvand i din lokale Helsemin. Endnu et godt tip til at forebygge tømmermændende er at drikke godt med vand i løbet af aftenen for at mindske dehydreringen. *

Spis/drik ingefær. Stærk ingefær siges at have en lindrende effekt på kvalme og svimmelhed. Desuden virker ingefær antiinflammatorisk, og kan hjælpe din tarm, der muligvis er på overarbejde efter nytårsaften. I Helsemin har vi masser af ingefær produkter bla. i pilleform, som dråber, i shots og som slik. **

Giv dig selv ro! Du har sikkert ikke sovet de sunde 8 timer, så du trænger til ro. Læg dig under dynen, sluk alt elektronik, og tag din kæreste eller en god ven i hånden og nyd  en kop varm the sammen. Du kan også gå en rolig tur for at få frisk luft til hjernen.

Husk at spise! Men ikke kun pomfritter og en stor burger. Spis derimod masser af grøntsager så du indtager nogle af de vitaminer der kan hjælpe kroppen med at udskille alkoholen. Vælg eksempelvis kiwi, spinat eller tomater, da disse bla. indeholder masser af c-vitamin.* Hvis du ikke har så meget appetit så kan du  med fordel prøve at lave Dagen-der-på smoothien.

Og så skal du bare give din krop tid, og så skal den nok komme sig i 2018.

Godt nytår!

Kilder:

http://www.jerk.dk/toemmermaend.htm

https://videnskab.dk/krop-sundhed/ti-myter-om-alkohol-tommermaend