HelseMIN Livsstil – Inspiration til din glutenfri livsstil

Vi er i Helsemin-teamet vilde med alt, der har med sund livsstil at gøre!

Glutenfri. Vegansk. Helt almindelig. Vegetarisk. Rawfood. Vi er alle forskellige, og vi tror ikke på one-size-fits-all når det kommer til sundhed.

En sund og naturlig livsstil er forskellig fra person til person. Vi vil derfor ikke diktere hvad sund livsstil er, men forsøge at inspirere dig til en sundere hverdag. Det er nemlig det vi brænder for og er dygtige til!

I Helsemin-teamet, har vi alle forskellige tilgange til sundhed og forskellige måder, at både spise og leve på. Det vil vi meget gerne dele med dig, så du kan finde den sunde inspiration der passer til  netop dig!

Vi præsenterer derfor ”HelseMIN livsstil” – en serie af blogs hvor du får adgang til et univers af sunde tips, favorit helseprodukter og meget mere! Du kan hver anden uge møde en ny af vores søde kollegaer, som præsenterer deres livsstil for dig.

Mød Laila fra Helsemin, som lever glutenfrit

Præsenter dig selv

Jeg hedder Laila, bor i København og er lige fyldt 30. Til daglig læser jeg psykologi på Københavns Universitet og er frivillig ungerådgiver i headspace. Min store passion er samspillet mellem krop og psyke og jeg har derfor arbejdet i Helsemin i næsten 7 1/2 år.

Jeg elsker syrerock og er også frivilligkorrdinator på Copenhagen Psych Fest, og jeg har en lille hund, der hedder Fender.

Derudover har jeg arbejdet som model, spillet trommer og taget kurser i ernæringsterapi på Institut for Optimal Næring i København.

Hvad får du til morgenmad?

Det varierer en del. Ofte er det gode, sunde smoothies. Min yndlingsopskrift er: 2 ½ dl mandelmælk, 1 spsk. hampefrø, 1 spsk. hørfrø, 1 spsk. chiafrø, en god klump frisk ingefær, 2 ½ dl friske spinatblade og 1 frossen banan.

Tit bager jeg også glutenfri boller af 500 gram lunkent vand, 20 gram Husk, 1 tsk. salt, en masse frø og kerner og 400 gram mel og gryn.

Det varierer, hvad jeg putter i, men nogle af mine yndlings ingredienser er chiafrø, solsikkekerner, boghvedemel, sorte sesamfrø, quinoamel, grovvalsede glutenfri havregryn, majsgryn, amaranth flager og rismel. Man kan også komme tranebær og rosiner i, hvis man er til den slags.

 

 

Jeg kan også finde på at spise en omelet. Eller glutenfri havregryn med banan, bær, havtorngranulat (som smager dejligt syrligt) og soyamælk med vanilie.

Og så drikker jeg næsten altid matcha med soyamælk, nogle gange med lidt vanilje eller lakridspulver i.

Skal det gå rigtig hurtigt med at komme på arbejde, får jeg nogle gange nogle sunde barer på farten. Mine yndlings er Raw Bite og Mät, men der er rigtig mange gode.

Hvilke kosttilskud sørger du altid for at få?

B12-spray, d-vitamin, Mega B-stress fra Solaray, Omnimin, Skin Care med collagen og magnesium pulver fra Plantforce med passionsfrugt, som smager fantastisk.

Hvilke skønhedsprodukter er dine favoritter lige nu?

Traumeel-salve! Den kan bruges til ALT! Hævelser, blå mærker, ømme led, ømme muskler, skrammer, insektbid, solbrændt hud, rynker, bumser mm. Skal jeg ud at rejse, har jeg tit kun den med, og så bliver den brugt i hele ansigtet både som dag- og natcreme.

For mig er det allervigtigste for skønheden at leve sundt, få nok vand og søvn, vitaminer og mineraler (huden er det sidste organ, der får næring, så får man ikke nok til hele kroppen, får huden intet), så lidt sukker og stress som muligt, god mad og gode nærende olier indefra og at være glad.

Når det er sagt, er jeg vild med konceptet bag Trilogys Age-Proof-serie, der indeholder glycablend, som hæmmer ”sukkerrynker”. Når blodsukkeret stiger, går det nemlig ud over huden.

Jeg er også fan af det danske økologiske mærke Mellisa! Deres skintonic til alle hudtyper og som er uden alkohol kan sprayes på ansigtet ovenpå makeup i løbet af dagen, hvis man har brug for fugt eller at blive opfrisket.

Ud over bl.a. hvedekimsolie, hibiscus, kamille, figen, hvid the og mango indeholder den et kompleks, der øger endorfin niveauet og et andet kompleks, der stimulerer kollagen syntesen i huden. Hvem bliver ikke glad ved tanken om det?

Hvad makeup angår, går jeg ikke uden for en dør uden at have Lotus’ økologiske mineralpudder med SPF 20 i ansigtet, og min favorit-mascara er klart Mirenesse, som kan nulres af med vand uden brug af makeupfjerner.

Hvad står der altid i dit køleskab?

Nigellafrøolie, fiskeolie fra Nordic Naturals, Udo’s Choice probiotics, grøn karrypasta, rød karrypasta, Urtekrams Tahin, økologiske sorte oliven, Morga bouillon, sennep, to slags miso, mandelmælk, soyamælk m. vanilje og sukkerfri aroniajuice.

Derudover har jeg altid forskellige økologiske frugter og grøntsager, som f.eks. spinatblade, æbler, gulerødder, agurk, færdigkøbte smoothies og avocadoer. Derudover elsker jeg økologisk coconut butter, Rømers surkål, æg, afskallede hampefrø, mayonnaise, Biosym lecithin granulat, Tartex m. chili, Liquid Chlorophyll, chillisovs og øko smør.

Hvad er det bedste ved at leve glutenfrit?

For mig er det bedste ved at leve glutenfrit helt klart, at det har hjulpet mig af med mavesmerter, oppustethed og følelsen af at have slugt en mursten hver gang, jeg har spist.

Jeg har altid haft problemer med min fordøjelse og ingen vidste, hvad der var galt og intet hjalp.

Da jeg så var teenager, gik jeg på efterskole med en pige, hvis familie spiste efter deres blodtype. Det indebar bl.a., at de ikke spiste hvede. Jeg opdagede, at når jeg var på besøg hos dem og spiste deres mad, fik jeg sjældent ondt i maven, end når jeg spiste hos mine egne forældre, som spiste meget brød og pasta.

Derefter fulgte mange år, hvor jeg læste om kost og prøvede nærmest alle diæter af: jeg prøvede vegetarisk, glutenfrit, mælkefrit, blodtypediæt, kornfrit, vegansk, sukkerfrit, og jeg fandt ud af, at min fordøjelse og sundhed blev forværret når jeg spiste fødevarer med gluten. Får jeg i dag det mindste der indeholder gluten, får jeg så stærke kramper fra tarmene, at jeg ikke kan lave noget resten af dagen.

Hvis du skulle give et godt råd videre om glutenfri, hvad skulle det så være?

Jeg møder mange, der synes, at en kostomlægning er fuldstændig uoverskuelig. Vi lever i en verden, hvor der er gluten (og mælk og sukker) i næsten alt. Men ALT kan laves glutenfrit. Man må bare bruge sin fantasi, sin kreativitet og sin fornuft – og prøve sig frem.

Heldigvis bliver det nemmere og nemmere at leve glutenfrit.

Vil man gerne købe udefra, kan jeg anbefale BEHOV i København NV, hvor man kan få lækre glutenfri pizza, Naturbageriet på Frederiksborggade og Feel Good Bakery på Nørrebro til brød og kager

Derudover er sushi og thaimad og indisk med ris næsten altid glutenfrit, og nogle steder kan man endda få med brune ris, og der findes et hav af steder med gode salater, rawkager, supper og andre glutenfri ting.

Når det er sagt, er det altid lækrest, billigst og sundest at lave tingene selv. Mange glutenfri færdigprodukter som supermarked-brød indeholder meget skidt. Kig på ingredienslisten!

Bare fordi det er glutenfrit, er det ikke nødvendigvis sundt (det samme gælder i øvrigt sukkerfrit, vegetarisk og mælkefrit). Nettet er fyldt med opskrifter! Jeg er personligt ret glad for siderne Minimalist Baker og Onegreenplanet.


Vi håber Lailas fortællinger om sin glutenfri livsstil, har inspireret dig og givet dig nogle gode tips, som du kan bruge i dit eget sunde liv! Du finder priser og links til Lailas yndlingsprodukter, ved at klikke på billederne.

Helsemin har et spændende samarbejde med Behov en spisebutik i Nordvest, hvor klubmedlemmer får 10% rabat. Du kan læse mere om Behovs glutenfrie pizzaer og samarbejdet lige HER

Følg med de næste uger, hvor du blandt andet kan møde Francis, der lever vegetarisk og Astrid som spiser helt almindeligt sundt.

Vi deler sund inspiration, nyheder og vores favorit tips på vores facebook side. Klik på det grønne F for at følge med!