Mindful i køkkenet – Blog HelseMIN livsstil

Bliv inspireret til en mindful jul af forfatter Cathrine Daverne som netop har udgivet bogen Kærlig Køkkenkarme.

 

Om Kærlig Køkkenkarma: 

Kærlig køkkenkarma er en vegetarisk kogebog med sublime opskrifter på et væld af retter og 10 menuer, der til fulde opfylder alle dine smagssanser. Det er også en bog krydret med kærlige tips, mindfulness-øvelser, filosofi om karma og køkkenritualer, der hjælper dig fra indre uro til balance i krop og sind. Bogen er både til den erfarne vegetar, til dig der bare gerne vil inspireres og til familien, der ønsker flere grønne retter på bordet.

Om forfatteren: Catherine Daverne er uddannet kok fra Kong Hans kælder og har næsten 30 års erfaring med meditation, vegetarkost og pilgrimsrejser i Indien. Hun har set, mærket og smagt, hvilke fordele der er ved at lave mad med nærvær og opmærksomhed – både før, under og efter måltidet.

 

 

Hvad er sund livsstil for dig? 

Sund livsstil er for mig et udtryk for bevidst balance mellem valg, vaner og værdier, motiveret af sund fornuft og intuitiv intelligens. Det gælder fysisk og psykisk, såvel som mentalt og socialt. Det er en helt lavpraktisk, men oplyst livsstil, der kan berige én selv og andre, fordi tanker, følelser og handlinger er koordineret og afspejler hinanden. Med andre ord en ”bæredygtig” livsstil præget af sundhedsfremmende vaner.

Hvad ønsker du at bringe videre med bogen Kærlig Køkkenkarma?
Udover et væld af skønne, simple vegetarretter, vil jeg gerne vise hvordan madlavning kan bruges til at udvikle nærvær, fordybelse og bevidst nærvær, uden at det skal blive et højtravende tidskrævende tema, der tynger den i forvejen lange liste over livsstilsidealer. Der er et bud på hvordan vi kan inkludere mindfulness i helt almindelige hverdagssituationer, vi alligevel bruger tid på. Samtidig kan Kærlig Køkkenkarma udvikle en naturlig og intuitiv erkendelse af kostens indflydelse på mavens tarmflora, kroppens mikroorganismer og derigennem styrke sundheden og funktionaliteten i vores hjerne, psykologi og generelle helbred.

Hvad er det vigtigste i dit køkken?

Nærvær og nysgerrighed

Hvilke juletraditioner har du?

Julen danner ofte rammen om flere kreative stunder, leg, hygge og samvær omkring måltider med familie og venner. Fx har julefrokosten hos mine børns bedsteforældre været en fast tradition i mange år. I takt med at mine børn er blevet voksne, har julemånedens aktiviteter også ændret sig. Jeg reflekterer mere over traditionernes ophav og over hvordan og hvorfor vi følger traditioner og overbevisninger, uden at træffe bevidste valg. Vi vil så gerne gøre det hele godt nok. Men netop forestillinger om julens idealer, leder for mange til unødvendig travlhed eller ligefrem negativ stress.

 

Hvad er dit bedste råd til en mindful jul uden julestress?

Stress og travlhed får ikke det bedste frem i nogen af os. Vi bliver mere irritable og er ikke tilstede med det der er omkring os. Sæt tempoet ned, så du kan opdage livets fylde og nuancer. Undgå at overfylde maven og begynd at observere hvad, hvordan, hvornår og med hvem du spiser, i nærvær og opmærksomhed.

Hvis du kan holde maven i balance, kan du også holde sindet i ro.

Går maven først i stå, svækkes ikke kun dit immunforsvar og lykkefølelse, det øger også kroppens stressrespons. Det betyder at din evne til at være nærværende og træffe fornuftige empatiske beslutninger hæmmes, og at frygt, indre uro og tankemylder øges.

Bogen indeholder en masse tips og øvelser, der kan hjælpe dig til en mindful jul uden unødvendig julestress.


Dine tips til mere mindfulness?

De 4 grundelementer i Kærlig Køkkenkarma er; kærlighed, medfølelse, glæde og sindsligevægt.
Når du praktiserer dem hver dag, vokser de i dig, indtil de favner hele kroppen, sindet, stemningen i hjemmet og den verden du er en del af.
Jo mere du sanser øjeblikket, jo mere forsvinder tidsfornemmelsen

– Så stop op og registrer dine omgivelser – bare et øjeblik. Se, duft, mærk, fornem….

– inviter alle dine sanser ind i nuet.

– forlæng øjeblikket når du trækker vejret, så du ånder (bare en lille smule) dybere og langsommere.

– og prøv at tygge dit næste måltid med (lidt mere) opmærksomhed, fordyb dig i teksturen og alle smagenes nuancer – bare et øjeblik….længere.

 

Rigtig god Mindful december